Połączenie PKN Orlen z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem może się przyczynić do spadku cen produktów firmy dla odbiorców końcowych - ocenił w środę wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin.
Skarb Państwa kontroluje proces przejmowania Lotosu przez PKN Orlen i nie zgodzi się na transakcję, jeśli uzna, że zagraża ona bezpieczeństwu - oświadczył wiceminister aktywów Zbigniew Gryglas.
Zgoda na połączenie PKN Orlen z Lotosem, wydana przez wiceszefową KE Margrethe Vestager mimo sprzeciwu urzędników, sygnalizuje bardziej polityczne podejście Komisji Europejskiej do polityki przemysłowej - pisze w poniedziałek portal Politico.
Kierowcy mogą zyskać na połączeniu dwóch paliwowych koncernów. – Wzmożenie siły nabywczej Orlenu na rynkach międzynarodowych to większa możliwość pozyskiwania taniej ropy i niższego kosztu tankowania – ocenia dr Jakub Bogucki z e-Petrol.pl. Zgoda Komisji Europejskiej na fuzję oznacza, że Orlen będzie musiał sprzedać 30 proc. udziałów rafinerii Lotos i 80 proc. stacji tej sieci. Jeśli doszedłby w tym zakresie do porozumienia z jedną z zagranicznych firm, mogłoby to wzmocnić jego obecność na innych rynkach.
Proces połączenia Orlenu z Lotosem traktuje biznesowo, ale i ambicjonalnie; uważam, że opłaci się obu firmom, a przez to i państwu; jestem zdeterminowany, by ten projekt sfinalizować - mówi prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w wywiadzie dla poniedziałkowego "Dziennika Gazety Prawnej".
PKN Orlen chce złożyć do Komisji Europejskiej wniosek dotyczący fuzji z Lotosem do końca 2018 roku lub na początku 2019 roku. Jak wynika z raportu Warsaw Enterprise Institute, połączenie obu firm jest w pełni uzasadnione ekonomicznie i wpisuje się światowy trend konsolidacji. Inne podmioty z branży obawiają się jednak negatywnego wpływu na rynek. – Ewentualna fuzja powinna być oparta na mechanizmach, które zagwarantują zachowanie konkurencyjności na rynku – podkreśla Bogdan Kucharski, prezes BP Europa SE Oddział w Polsce, zapytan
Konsolidacja Orlenu i Lotosu może przynieść duże korzyści polskiej gospodarce – oceniają eksperci Instytutu Staszica. Budowa przez duże koncerny siły ekonomicznej państwa w ramach inwestycji w przetwórstwo ropy czy możliwość inwestowania w duże projekty technologiczne może także wpłynąć na przyspieszenie rozwoju gospodarki. Korzyści powinni odczuć także kierowcy. Jeśli integracja pomiędzy Orlenem a Lotosem będzie skuteczna, rynek będzie lepiej zorganizowany, a to może doprowadzić nawet do obniżki cen paliw.
Oczekujemy zgody polskiego regulatora na połączenie PKN Orlen i Lotosu na koniec marca 2019 r. - powiedział prof. Maciej Mataczyński z kancelarii SMM Legal, pracującej przy transakcji. Wtedy w II połowie 2019 r. transakcja powinna być rozliczona - dodał.
Połączenie Orlenu z Lotosem uodporni nas na wahania rynków zewnętrznych. Zyskają na tym akcjonariusze, ale również każda osoba tankująca na naszych stacjach - zapewnił w rozmowie z PAP prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Połączenie Orlenu i Lotosu nie byłoby złym rozwiązaniem - mówił szef resortu energii Krzysztof Tchórzewski. Zastrzegł, że żadna decyzja nie zapadła, zarządy spółek powinny sprawdzić, na ile byłoby to korzystne. Minister liczy na zainteresowanie Orlenu energetyką atomową.
Po modernizacji nabrzeże Chorzowskie gotowe do pracy
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie